Jumaat, 20 Jun 2014

Buku 30 : 100 Panduan Mengajar Komunikasi, Bahasa dan Literasi oleh Susan Elkin

               
        Judul buku   : 100 Panduan Mengajar Komunikasi, Bahasa dan Literasi (Terjemahan daripada 100 Ideas for Teaching Communication, Language and Literacy)
Penulis           : Susan Elkin
Penerbit        : Institut Terjemahan & Buku Negara (ITBM)
Harga            : RM25.00
Bilangan muka surat : 190

Tahun Terbit : 2012

Bismillahirrahmanirrahim.

Allah menjadikan manusia dengan pelbagai variasi sikap, trait dan keturunan. Bermula daripada bayi yang dikandung dalam kandungan, lahir, membesar dan mempelajari banyak perkara. Sesungguhnya cara kita menerima rangsangan dan ilmu turut berbeza-beza.

Kanak-kanak di antara 0 hingga 2 tahun mengalami perkembangan yang sangat pesat dan di usia ini merupakan masa emas buat mereka. Penemuan hasil kajian tahun demi tahun semakin jelas menunjukkan bahawa pada usia inilah kanak-kanak mampu menerima ilmu dengan begitu efektif walaupun pada zahirnya mereka “tidak tahu apa-apa”.

Buku ini hadir memberikan idea bagi mengajar komunikasi, bahasa dan literasi kepada kanak-kanak di usia 0 hingga 5 tahun. Formatnya yang mudah menyenangkan pembaca mengikut panduan yang diberikan. Cadangan aktiviti yang interaktif, memenuhi objektif, mudah dilaksanakan dan bonus aktiviti lanjutan.

Terbahagi kepada enam bahagian iaitu Bahagian 1 : Bahasa Untuk Komunikasi, Bahagian 2 : Bahasa Untuk Berfikir, Bahagian 3 : Mengaitkan bunyi dengan Huruf, Bahagian 4 : Membaca, Bahagian 5 : Menulis dan Bahsgian 6 : Tulisan tangan.

Saya teringat sebuah buku lagi yang hampir serupa dengan ini tetapi lebih islamik dan terperinci bagi mendidik anak lebih dekat dengan Allah iaitu buku Indahnya Didikan Awal Anak-anak Cara Islam terbitan PTS. Buku itu memang saya ulang kali baca bagi “refresh” idea dan meningkatkan motivasi diri dalam menghadapi cabaran membesarkan anak-anak yang masih kecil. Wallahualam.

Saya tertarik dengan beberapa aktiviti dan sedang menyediakan bahan-bahan berkaitan dan ada juga yang telah dibuat. Suka untuk saya catatkan di sini untuk rujukan saya pada masa akan datang.

Idea 1: Permainan Warna dan Idea 2 : Saya lihat
Mengumpulkan barang-barang yang sama warna
Menggalakkan anak mencari barang yang sama warna dalam bilik (atau tempat aktiviti dijalankan)

Idea 3 : Menyanyikan bahasa harian.
Misalnya ketika memakai baju, ibu nyanyikan ayat tersebut menggunakan rentak Where Is Thumb kin. (idea saya sahaja. Boleh tukar lain jika tidak sesuai ^_^)
Pakai baju, lepas mandi,
Jangan lupa baca doa,
Allah sayang, ummi suka,
Kakak dapat pahala.

Idea 4 : Simulasi dan lakonan
Situasi di dalam bas. Susun kerusi dan berlakon sebagai penumpang, konduktor bas dan pemandu bas.
Situasi di kedai makan. Berlakon sebagai tukang masak, penjaga kaunter, pelanggan atau pelayan. Mengambil pesanan pelanggan dan adab-adab lain (saya tambah).


Idea 5 : Berbual dan boneka
Menggunakan boneka jari atau “custom made”. Aktiviti ini dapat mengembangkan kemahiran berfikir dan meningkatkan keyakinan diri.

Idea 6 : Beg cerita.
Pilih objek yang menarik untuk dilihat dan disentuh. Masukkan ke dalam sebuah beg. Minta anak ambil dan cerita. Ibu bapa boleh memandu penceritaan anak dengan memberi soalan terbuka dan tertutup. Aktiviti lanjutan : membiarkan kanak-kanak membuat beg cerita sendiri dan pilih objek yang mereka mahu. Ibu bapa atau penjaga boleh mereka cerita berdasarkan objek-objek berkenaan.

Idea 7 : Bunyi nama
Letak nama kanak-kanak dalam satu ayat bersama perkataan lain yang bermula dengan huruf sama.
Cipta satu permainan daripada ayat tersebut dengan gerak isyarat, gerakan dan sebagainya.
Contohnya :
Aisyah agah adik.
Kasut Khaulah kuning langsat.
Pak Lang lari laju.
Muaz makan mangga.

Idea 8 : Cerita daripada gambar.
Bahan daripada majalah atau surat khabar.
Pilih 1 gambar dan tanyakan soalan :
Apa dia sedang buat?
Apa agaknya yang akan dia buat selepas ini?
Siapa nama mereka?
Kenapa dia ketawa?

Idea 9 : Buku abjad
Cari gambar yang bermula dengan huruf a-z. Ajarkan fonetik.

Idea 10 : Huruf dan gambar
Gunakan kad atau bongkah abjad, baling bongkah dan padankan dengan gambar.

Idea 11 : Bunyi yang sama

Dikenali sebagai “toungue twister”. Rangkaian rima tradisional yang diketahui ramai :

Peter Piper picked a peck of pickled pepper. If Peter Piper picked  a peck of pickled pepper, where’s the peck of pickled pepper Peter Piper picked?

Betty Botter bought some butter.
But she said this butter’s bitter.
If I put it in my batter
It will make my batter bitter.
But a bit of better butter
Will make my batter better
So she bought a bit of butter
Better than her bitter butter
And she put it in her batter
And the batter was not bitter
So ‘twas better Betty Botter
Bought a bit of better butter

Idea 12 : Menyelak halaman
Lagi bagus sekiranya ada unsur interaktif pada halaman yang diselak seperti bunyi loceng, zip, dan sebagainya.

Idea 13 : Melabel bilik.

Idea 14 : Lukisan jari.
Lukis pada jari untuk buat boneka dan lakonkan. Atau bermain dengan warna air, cop pada kertas dan reka permainan yang menarik.

Idea 15 : Kemahiran menggunting
Biarkan anak memilih gambar yang disukai dari surat khabar atau majalah, gunting dan tampal pada kertas. Labelkan dan jadi sebuah buku. Pasti menarik!

Idea 16 : Tip untuk membantu penulis kidal
- Kira-kira 10% penduduk dunia adalah kidal. Tip bagi membantu mereka :
- Cuba serongkan kertas kira-kira 45 darjah ke kanan.
- Sasarkan “cara memegang tiga penjuru” yang baik antara ibu jari, jari telunjuk dan jari hantu.
- Tangan dan pergelangan tangan hendaklah berada di bawah garisan / tulisan.
- Cuba permukaan menulis yang sendeng.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan